Över 10.000 anmälda till Blodomloppet!

Med 24 timmar kvar på anmälningstiden till Blodomloppet hade vi bra precis 6.500 anmälda. Med tanke på att fjolårets siffra var 10.700 så var nattsömnen inget vidare bra hos vare sig den tillförordnade Klubbchefen eller undertecknad… Fredagen grydde dock och såväl telefoner som mailbox har varit glödheta sedan tidig morgon. I rask takt passerades såväl 7.000 som 8.000 som 9.000!

Och när kansliet bommades igen framåt kvällen så kunde vi konstatera att vi passerat drömgränsen 10.000! Nu kan vi slappna av rejält inför den stundande helgen. Det kommer dessutom droppa in några hundra anmälningar ytterligare fram till den 3 juni då loppet går av stapeln.

Jag behöver väl knappast påpeka att Blodomloppet är vår allra viktigaste inkomstkälla under året och helt avgörande för att vi skall kunna hålla vår budget. Har du inte redan anmält dig som funktionär så gör det idag!

Tidigare i veckan var det bekymrade miner men fram på fredag eftermiddag så bjöd såväl Judith Wagersten som den tillförordnade Klubbchefen på vackra leenden!

Ställ dig frågan….

Har Jag verkligen anmält mig som funktionär till kansliet?

Nu är det bara några få dagar kvar till årets första stora funktionärsuppgift: GöteborgsVarvet.

Här får vi ersättning per timma under 4 långa och intensiva dagar. Sedan några år tillbaks är det Svenska Mässan som gäller för de tre nummerlappsdagarna (torsdag-lördag 17-19/5). På söndagen flyttar vi fokuset till området vid Slottsskogsvallen där vi är ansvariga för starten till Lilla varvet samt nummerlappsutdelningen för densamma.

Torsdag  16/5     09.00-15.30      Nummerlappsutdelning ca 40 personer
Torsdag  16/5     15.00-21.15        Nummerlappsutdelning ca 40 st
Fredag    17/5     09.30-15.30        Nummerlappsutdelning ca 40 st
Fredag    17/5     15.00-21.15         Nummerlappsutdelning ca 40 st
Lördag    18/5     08.30-17.00       Nummerlappsutdelning ca 40 st
Söndag   19/5    08.30-16.00       Starten Lilla Varvet ca 60 st
Söndag  19/5    09.30-16.00        Nummerlappsutdelning lilla varvet ca 6 st

Sedan följer i rask följd Blodomloppet och Världsungdomsspelen. Men nu koncentrerar vi oss först och främst på Varvet. Den tillförordnade Klubbchefen Carbe har fortfarande behov av ett stort antal funktionärer och väntar med spänt intresse på just DIN anmälan.

Antingen anmäler du dig på mail funktionar@ois.se  och ange vilka dagar/tider du kan ställa upp, eller så hör du av dig till kansliet på 031-415775.

Fast allra bäst är naturligtvis om du i egen hög person går in på kansliet och anmäler dig till tjänstgöring!

Hela vår ekonomi är uppbyggd på att vi alla verkligen ställer upp som funktionärer.

Ordförande Strand har givetvis anmält sig. Här pysslar han om en slagen hjälte efter starten på Lilla Varvet ifjol.

Jennifer Acklund kommer att dela ut nummerlappar i Mässan!

Vardagsslit inför utesäsongen

Förra fredagen var det 26 plusgrader och vi svettades rejält i styrkehallen. En vecka senare var det såväl snö som hagel i luften och ca 20 grader svalare. I dessa klimatsvängningar pågår samtidigt de sista förberedelserna inför den stundande utomhussäsongen. Vi har fått ta del av två lägerrapporter och Yannicks gäng befinner sig på Teneriffa några dagar till.

Jesper Evervall är en löpare på väg uppåt. Den gångna helgen vann han Näsetloppet. Segertid 36,48 över en sträcka av 10,6 km. Några dagar tidigare sprang han DM på 10000m på 33,40.

Uppvärmning på idrottsplatsen i Playa Los Americas på Teneriffa.

Rebecka Abrahamsson ser ut att vara på gång igen efter vinterns skadebekymmer.

Snabbhetsträning med siktet inställt på Stafett-SM!

Som alla vet är hårdträning inte alltid helt njutbar… Här följer några bildbevis på detta:

Förra måndagen körde vi en tuff intervall på Vallen. Mattias Carman tvingades uppsöka soptunnan efter densamma…

och träningskompisen Nils Thorin mådde i ärlighetens namn inte så värst mycket bättre. Men ska man springa 300 meter häck under 40 sek så måste man göra grovjobbet!

Sista Skatåspasset kördes i lördag. Så här såg det ut 30 sekunder efter det att sista långbacken avlöpts!

Och här har vi ytterligare en mosig herre i form av Tobias Carlryd som finner stöd i naturen.

Ännu en lägerrapport!

Söndagen den 14 april begav sig ÖIS juniorgrupper till Makarska, Kroatien för att bedriva vårens träningsläger. Somliga var rejält ambitiösa med sin packning; den tyngsta väskan vägdes in på smått osannolika 31,4 kg, dvs 11,4 kg över maxvikt! Detta till trots så gick resan smidigt och allt bagage kom med till hotellet.

Hur får man ihop 31,4 kg packning?

Rummen var mestadels fina men också av varierande standard. De yngsta tjejerna drog vinstlotten och checkade in på sviten, med två rymliga rum och därtill två fräscha badrum. Några av killarna hade däremot problem med att få plats i extrasängarna – vilket i själva verket var små fåtöljer som fälldes ut till horisontellt läge – men det var bara att gilla läget och låta bli att vända på sig om nätterna.

Kan detta över huvud taget klassificeras som en säng?

Träningsanläggningen har till i år uppgraderats med nylagda banor vilka är något mjukare än vad man normalt sett får uppleva längs Medelhavets kust. Vi inledde träningen med ett vasst sprintpass redan måndag morgon och här märktes det inte något av sega ben efter resan under gårdagen. Den stora snackisen blev huruvida Elmer eller Hedda kom först på ett av 60m-loppen, vilket sedermera ledde till att ett av rummen valde lagnamnet “Team Hedda kom först” i aktiviteterna som hölls under kvällarna.

Visst är Hedda före Elmer!

För det är nämligen så, att det förutom träningar, även bedrevs olika tävlingar med inspiration hämtad från TV-programmet Mästarnas Mästare. Varje rum bildade varsitt lag och samlade poäng genom veckan i diverse kluriga grenar. Även om lagets insats stod i fokus är det svårt att blunda för individuella prestationer såsom när Judith Wagersten och Alva Bengtström bägge pressade sig över 20 minuter i 90 grader mot vägg.

Det hela kulminerades på lördagskvällen där det elfte och sista delmomentet gick ut på att framföra en sång med omskriven text. Förväntningarna var väl inte skyhöga från ledarduons sida, men när det hela drog igång överraskade grupp efter grupp med högklassiga nummer. Låtar som “Inget läger utan Friddo”, “Carbe är farlig” och “Hopp, sprint & långhäck” är redan klassiker…


Kommentarer överflödiga…

En höjdpunkt för den lite yngre gruppen var det mytomspunna Bingot, där varje deltagare fick varsin lapp med 4×4 rutor, och där varje ruta innehöll ett träningsmoment som skulle avklaras. Målet var att hinna med så många rader, kolumner och diagonaler som möjligt på 60 minuter, och under timmen som det hela pågick var det full aktivitet över hela arenan.

Av övriga så utmärkte sig Tobias Carlryd genom att studsa över 14 meter i tresteg med endast sex stegs ansats. Han chockade oss även genom att slå i taket med huvudet när jämfotahopp stod på programmet i gymmet! Under samma pass lyckades Victor Koch att för första gången vända upp en skivstång lastad med 100 kg, detta vilt påhejad av sina kamrater. Efter dessa bedrifter hoppas vi att få se de båda trestegsfenomen landa en bra bit bortom 15-meterslinjen under den stundande säsongen.

Förberedelse inför stundande Stafett-SM

 

Vi kan summera ett riktigt lyckat träningsläger och nu blickar vi framåt mot en sommar fullspäckad med stordåd!

Samuel ligger i täten på backlöpningen


Carlryd slår skallen i taket…

Vad händer framöver?

Det är många som ställer frågan om vem som kommer att överta Per Tedenruds arbete som Klubbchef i ÖIS Friidrott.
Denna fråga har vi inte för avsikt att besvara ännu! Rekryteringsprocessen har pågått ett bra tag och är nu inne i sitt slutskede. Vi återkommer med besked när alla bitar är på plats.

Vad som dock är klart är att tillträdandet inte kommer att ske förrän efter sommaren. Under denna period har den ytterst kompetente ynglingen Jonathan Carbe anlitats som projektledare och vikarierande klubbchef. Tillsammans med den nyblivne pensionären Crona kommer han att ansvara för kommande arrangemang.

Den vikarierande klubbchefen i mitten, låter sig väl smaka av den avgåendes smörgåstårta…

Vad som nu har allra största prioritet för dessa bägge är att rekrytera funktionär till våra tre stora arrangemang som nu står för dörren.

Anmäl Er självmant, så slipper vi jaga Er. Hela vår verksamhet står och faller med att vi lyckas mobilisera tillräckligt många funktionärer. Vi behöver Er alla – aktiva, tränare, föräldrar, supportrar och familjemedlemmar!

Under Göteborgsvarvet får vi ersättning per timma under 4 långa och intensiva dagar. Precis som förra året så är det Svenska Mässan som gäller för de tre nummerlappsdagarna (torsdag-lördag 17-19/5). På söndagen flyttar vi fokuset till området vid Slottsskogsvallen där vi är ansvariga för starten till Lilla varvet samt nummerlappsutdelningen för densamma.

Torsdag  16/5     09.00-15.30      Nummerlappsutdelning ca 40 personer
Torsdag  16/5     15.00-21.15        Nummerlappsutdelning ca 40 st
Fredag    17/5     09.30-15.30        Nummerlappsutdelning ca 40 st
Fredag    17/5     15.00-21.15         Nummerlappsutdelning ca 40 st
Lördag    18/5     08.30-17.00       Nummerlappsutdelning ca 40 st
Söndag   19/5    08.30-16.00       Starten Lilla Varvet ca 60 st
Söndag  19/5    09.30-16.00        Nummerlappsutdelning lilla varvet ca 6 st

Nummerlappsutdelningen sker numera i Svenska Mässan. Här behövs massor med folk! Den evigt unge Ove Lindgren (närmast) har givetvis redan anmält sig för tjänstgöring.

Blodomloppet är vår allra största inkomstkälla. Dessutom bidrar vi till att öka medvetenheten kring den livsviktiga blodgivningen! Närmare 11.000 deltagare fyllde Slottsskogen ifjol och vi hoppas förstås på ännu fler i år! Var med och bidra till den härliga stämningen i slottsskogen!

Vårt behov av funktionärer ser ut som följer:

Lördag 25/5        12:00-17:00    Nummerlappssortering, Så många som möjligt!
Söndag 26/5       12:00-17:00    Nummerlappssortering, Så många som möjligt!
Onsdag 29/5       10:00-18:00   Nummerlappsutdelning ca 6 st
Torsdag 30/5     10:00-18:00   Nummerlappsutdelning ca 6 st
Fredag 31/5        10:00-16:00    Nummerlappsutdelning ca 6 st
Söndag 2/6        13:00-15:00    Förberedelser bana ca 4 st
Måndag 3/6       Bygga bana     kl 9-14      5-6 st
Måndag 3/6       Blodomloppet 13-22      ca 140 personer!
Tisdag 4/6          Efterarbete     11-15         ca 4 st

Midde och Anette är funktionärer vid såväl Blodomlopp, som Lilla Varvet och VU-spelen!

28-30/6 arrangerar vi återigen Europas största och bästa arenatävling i friidrott, Världsungdomsspelen. De tre dagarna på Ullevi är fyllda av fantastisk idrott. 12-åringar som gör sitt första Världsungdomsspel samsas med svensk och internationell seniorelit. Totalt rör det sig om strax över 8500 starter av över 3500 individer, varav 40% är internationella. Det är utan tvekan sommarens friidrottsliga höjdpunkt för de allra flesta. Det säger såväl deltagare som funktionärer.

Vi behöver närmare 300 personer, allt ifrån gropkrattare till flaggviftare. Det finns en uppgift till alla!

Förutom de tre tävlingsdagarna så har vi behov av hjälp med förarbetet under tisdag och torsdag i veckan innan samt efterarbetet under måndagen .

Tisdag 25/6 10-14 ca 4 personer för transport material till Ullevi.

Torsdag 27/6 Förarbete på Ullevi, Behövs många!

Måndag 1/7 Efterarbete på Ullevi ca 8 personer

Anmäl dig som funktionär till oss på mail funktionar@ois.se  och ange vilka dagar/tider du kan ställa upp så återkopplar vi till er.

Tack för att Ni ställer upp!

Eric Senorski sköter den optiska mätningen med elegans och exakthet.