Ungdomsverksamheten har kickstartat hösten!

Öis ungdomar, dvs våra 01, 02 och 03:or har nu varit igång med höstens träning i två veckor! Efter omstrukturering blev det en grupp bestående av bara 03:or, med mig Victoria som huvudtränare och Glenn Johansson som hjälptränare, och en äldre grupp med 01/02:or där jag tillsammans med Ulf Evanson, Johanna Montgomery-Mattsson och Magnus Bengtström coachar! Vi försöker integrera grupperna både uppåt och nedåt, så man får både jaga de äldre och visa sig som en god förebild för de yngre.

ungdom-4

Vi startade period 1 med lite intro-tester bestående av ett hopptest (stående längd) ett smidighet/snabbhet/koordinationstest (harres test) och ett uthållighet/mentalstyrke test (Death By Burpees) med båda grupperna. Vårt nyförvärv, Gabriel Wallmark (tidigare SAIK) imponerade med sina 2.82 i stående längd, Annie, vår smidiga 02-tjej noterade precis över 11 sekunder på Harres test och Nils i 03-gruppen gjorde osannolika 18+0 i Death By Burpees! Gör om det om ni kan! (Manad? Okej, minut 1, en burpee, minut 2, två burpees, minut 3, tre burpees… repetera till failure. 18 minuter senare hade alltså Nils samlat ihop 169 burpees och fick plockas upp från banan. Har väl inte så mycket med friidrott att göra visserligen, men uthållighet och förmågan att köra vidare när det tar emot är egenskaper som är rätt bra att ha!)

Iallafall!

Nu är tanken att vi tränar på 3-4 gånger i veckan i fem veckors tid innan vi bryter första fasen med en återhämtningsvecka. Där smyger vi även in lite grenar i programmet och gör testerna igen för att kolla om och hur mycket de förhoppningsvis utvecklat sina fysiska och mentala förmågor! Spännande att se!
Den här första perioden handlar mycket om fysträning. Vi varvar hoppstyrka och hoppkoordination med löpstyrka, styrka och bålstabilitet. Att lägga en bra grund så de orkar träna på tekniken sedan är viktigt, och att de får en såpass bra koordination och kroppskontroll så att man utan oro kan släppa dem till tekniktränare med höga krav på ett snyggt och korrekt rörelsemönster är det vi är ute efter i den här åldern. Även prehab i form av knäkontroll och bra bålstabilitet är viktigt, så att de håller för en lång karriär i denna tyvärr skadebenägna sysselsättning..

ungdom-3

Upplägget då! På måndagar kickar vi igång veckan med löpstyrka, onsdagar bålstyrka/rörlighet och sedan styrka, fredagar när huvudet är skoltrött krämar vi ur allt ur musklerna och lungorna istället i en 60m lång hinderbana där gruppen bredvid är ”klockan” och ska köra en fyragrenad tabata (ber om ursäkt om era ungar har somnat på golvet innan tacomyset ens börjat..)
På söndagar sen när huvudet och kroppen fått vila upp sig är det skillträning med hoppkoordination och både vertikal och horisontell hoppstyrka. Här är det fokus som gäller!

ungdom2

Första perioden handlar alltså om rejäl köttaträning och att behålla träningsmotivationen. Igår fick grupperna dessutom besök av två av Göteborgs bästa löpare! Ullevis OS-löpare Lovisa Lindh tog hand om 01/02 gruppen och VM-löparen från ifjol, Sävedalens Klara Bodinsson drillade de yngre i längre intervaller tills de allihop låg utslagna på banan. Sålänge de klagar är det bara att köra på, det är när det blir tyst som man vet att det börjar bli riktigt jobbigt..

ungdom1

Två nya förmågor är i höst med oss i Öis ungdomsgrupp, Benjelina Lundqvist, tidigare GKIK, en riktig sprinter och explosiv tjej som både är ödmjuk och snabblärd, och Gabriel från SAIK med god kroppskontroll från sin karateträning och en himla spänst i benen! Också jag då, från IF Göta med en bakgrund som höjdhoppare.
Ska bli jättekul att se dessa ungdomar utvecklas både fysiskt och psykiskt och det är ett riktigt härligt gäng jag fått att jobba med!

Over and out! / Victoria, Ungdomsansvarig Örgryte IS

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.